In ons Golfie deur die Krugerwildtuin - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Astrid Poolman - WaarBenJij.nu In ons Golfie deur die Krugerwildtuin - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Astrid Poolman - WaarBenJij.nu

In ons Golfie deur die Krugerwildtuin

Door: Astrid Poolman

Blijf op de hoogte en volg Astrid

23 November 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

3.45: TRIIING! *Waaaarom gaat die verrekte wekker zo vroeg in m'n vakantie?! Oja! Wild spotten!*
Dat was de werkelijkheid van de afgelopen week. En gelukkig deden we het niet voor niks want binnen twee dagen hebben we de hele Big Five gespot! En hoe..
Terwijl de meeste bezoekers in het Krugerpark in een grote, hoge en stevige auto zaten, reden wij vrolijk rond in ons kleine koekblik. We vielen in ieder geval wel op, een man vroeg zelfs of hij even een foto van ons mocht maken, haha!

Maar eerst even terug naar hoe het begon..
Na de laatste week op stage waar ik afscheid nam van een geweldige klas en school was het vakantie. Raar om te beseffen dat we echt niks meer 'moeten'.
Maandag vertrokken we rond zessen vanuit Pretoria, ik heb de eerste 200km gereden wat vooral bestond uit regen, regen en nog eens regen maar na de eerste stop klaarde het gelukkig wat op.
In de loop van de ochtend kwamen we veilig aan bij het Krugerpark, kom maar op diertjes!
Na serieus vijf minuten rijden konden we het eerste dier van de Big Five al van ons lijstje strepen: we zagen een olifantenfamilie met een jonkie!
Een paar meter verder zagen we wat giraffes. Voor de rest veel rooibokjes en ik dacht dat we de buit voor vandaag wel binnen hadden maar.. Ook de buffel en neushoorn kwamen voorbij!
3 down, still 2 to go! Zo bijzonder om al die mooie dieren in plaats van in de dierentuin in het wild te zien, waar ze horen.
's Middags kwamen we aan in Skukuza waar we de eerste twee nachten zouden slapen, hier hebben we even wat gegeten en zijn we vroeg gaan slapen want dinsdag ging om 3.45 de wekker. Ons was namelijk verteld dat we écht om 4.30 bij het hek moesten staan dus wij stonden er braaf om 4.25.. Als eerste!
Ik reed deze ochtendrit en ik ben vaak gestopt: een neushoorn op een paar meter afstand, een apenfamilie die langs onze auto liep (het lijken écht net mensen!), buffels, giraffes, super tof! Na zo'n tweeënhalf uur door het park gingen we ontbijten met zelfgemaakte eitjes en bacon en dus konden we met gevulde buikjes weer verder. Er was een zak met bolletjes maar toen Kylie en ik terug kwamen van de wc zagen we nog net een baboon (aapje) wegrennen met in zijn handen dìe zak met bolletjes! Binnen no time zat hij in de boom te genieten van 'zijn' broodjes. Heb ik gelijk een associatie bij het spreekwoord brutale aap..
Na een slaapje van zo'n 3u in het kamp konden we weer vol goede moed de tweede rit van deze dag rijden. Eerst leek het of we niet zoveel bijzonders zouden zien (hoor mij nou) maar toen er een vrouw zei dat er een paar kilometer verderop leeuwen te zien waren bedachten we ons geen moment en reden we die kant op. We zagen al snel waar we moesten zijn want er stonden zeker 10 auto's. Alledrie gefocust op wat we zouden zien zag ik ineens wat bewegen, 'ja, daar 's hy!!' Het was wel lastig om de leeuw op de foto te krijgen achter al die bosjes maar het bewijs is er, de teller stond op 4/5! Alleen het luipaard nog te gaan! Helemaal enthousiast over onze 'buit' reden we de laatste kilometers terug naar Skukuza. De auto's die we tegenkwamen waren aan het seinen met hun lichten, we vroegen ons al af wat het betekende totdat er een man riep: cheetah! Oooook nog vandaag?! Ja hoor, een paar seconden later zag ik 'm lopen. Suuuper gaaf en dichtbij in de bossen! Frustrerend genoeg gaf m'n camera steeds aan dat er een fout was en kon ik geen foto's maken maar het luipaard (want dat was het, geen cheetah) had nog een cadeautje voor ons in petto: hij liep op z'n dooie gemakje langs ons Golfie! En dit keer werkte m'n camera wel mee! Echt zo geweldig om te zien! Toen we genoeg foto's en filmpjes hadden gemaakt reden we weg, het luipaard kon ook afgevinkt worden. Dat betekende de hele Big Five gezien in twee dagen tijd! Helemaal happy gingen we het vieren met een etentje waar we zelfs nog wifi hadden en dus de eerste plaatjes al naar vrienden en familie konden sturen. Mama stuurde al bezorgde berichtjes en dacht dat we onder begeleiding door het park reden, ik heb haar maar van dit geromantiseerde idee afgeholpen en haar op het hart gedrukt dat ik niet de auto uit zou stappen.
De rit van woensdagochtend was kort, van 4.30-7.00 hebben we gereden. Weer allemaal dieren zo ineens op de weg, een giraffe, apen.. Ook zagen we vandaag de zwarte neushoorn die een stuk zeldzamer is dan de 'gewone' witte. Later die ochtend begonnen we aan onze tweede rit van die dag die ons uiteindelijk bij het tweede kamp (Lower Sabie) zou brengen. Het is zo moeilijk om te onthouden wat je ziet! Natuurlijk zijn de dieren nog steeds heel bijzonder maar je raakt er wel een soort aan gewend, de 'rooibokkies' waren na maandag al niet meer interessant terwijl ik in Nederland zeker een hele tijd gekeken zou hebben. We zagen heel veel nijlpaarden en ook weer leeuwen, wel heeeel in de verte maar gelukkig zat er op Linda's filmcamera een goede zoomfunctie zodat we 'live' mee konden maken hoe leeuwen genoten van meneer nijlpaard als hun prooi. Tja, dat is de natuur!
In de loop van de middag kwamen we bij Lower Sabie aan waar ik een heel mooi verkleurmannetjie (kameleon) zag met een felblauwe kop, gelukkig had ik m'n camera mee en kon ik snel wat plaatjes schieten.
Want naast al die mooie en overweldigende grote dieren heb ik ook genoten van de kleine dieren: een klein geel vogeltje, de 'gewone tarentaal', roofvogels, en zoveel meer vogels waar opa Harink ontzettend gelukkig van zou worden!

Donderdag raakte ik al gewend aan die verrekte wekker, ik werd uit mezelf wakker! Na een kilometer rijden zagen we in de bocht dieren zitten. 'Wat zijn dat? Apen ofzo?' Ik had het nog niet gezegd of ik besefte dat het leeuwen waren! Een mama leeuw met 3 welpjes! Suuuper gaaf om te zien, ze liepen echt midden over de weg en in tegenstelling tot de vorige keer waren we nu de enige auto. Ik hing uit m'n raam (sorry mam) om mooie foto's te kunnen maken, de zon kwam net op en het was nog een beetje schemerig dus een tikkeltje wazig maar het bewijs is er in ieder geval!
Deze ochtend was de zonsopkomst echt adembenemend, een knalrode zon die even later veranderde in oranje en geel.
De rest van deze ochtendrit hebben we de andere vier dieren van de big Five ook nog gezien. Echt heel erg gaaf!
Toen we thuiskwamen heb ik samen met Linda een duik in het zwembad genomen want het was ontzettend warm. Na een middagdutje konden we om 15.00 weer in de auto voor onze tweede rit.
Qua dieren zagen we alleen in de verte wat olifanten en een giraffe maar de natuur was echt schitterend!
Omdat het die dag zo benauwd was (36c) begon het te regenen en onweren, dit zorgde voor een prachtige lucht en zelfs een regenboog. En daarnaast ruikt het natuurlijk heeeerlijk als het net heeft geregend.
In het restaurant kwamen we drie Nederlandse jongens tegen waar we de rest van de avond mee hebben gesels en uiteindelijk sliepen we rond 12u, heel erg fijn dat de wekker dan gewoon weer om 3.45 gaat.. Savonds een vent, sochtends een vent zeggen we dan maar. De koffers weer ingepakt en begonnen aan onze laatste rit door het Krugerpark waar we afscheid namen van de olifanten, neushoorns, giraffes, vogels en apen.
Al met al dus erg veel ritjes, omdat de radio geen bereik had luisterden we naar de cd's die we mee hadden. De Afrikaanse zanger Bobbie van Jaarsveld komt inmiddels m'n neusgaten uit want we hebben z'n cd gríjs gedraaid, liedjes als 'jy is my alles', 'soen my op my lippe' en 'jy gee my nog steeds butterflies'. Inderdaad, erg zoetsappig!

Op naar Graskop! Al vroeg kwamen we hier aan en gelukkig mochten we gelijk ons huisje in (met prachtig uitzicht op de bergen) We reden naar 'God's Window' waar we door een regenwoud liepen en konden uitrusten op de rotsen met een prachtig uitzicht wat zijn naam God's Window zeker waard is!
Bij het huisje aangekomen werd het echt suuuuperdonker, onweer, regen en zelfs hagelstenen zo groot als stuiterballen. Best een beetje eng, de hagelstenen kwamen zelfs door de schoorsteen van het huisje naar binnen!
Zaterdag stonden de watervallen op het programma, bij de auto zagen we dat er allemaal deukjes in zaten, van de hagelstenen.. Lang leve de reisverzekering hopen we dan maar.
De watervallen waren mooi en het was erg warm, hartje zomer nog, dus volgende week kom ik met een lichtbruin kleurtje weer terug naar Nederland :)

Nadat we vanochtend de koffers weer in hadden gepakt reden we naar Lone Creek falls waar we het plan hadden om te zwemmen. Helaas was het een 'bietjie baie' fris maar ik had natuurlijk niet voor niets m'n bikini aan dus hup, het ijswater in!
We vroegen of het stel die er zat wat foto's wilde maken en meneer zei dat hij in de 20 jaar dat hij hier kwam nog nooit iemand had zien zwemmen! Geweldig toch! Stelletje bikkels haha :)
Vanavond waren we op tijd voor de kerkdienst en dit was gelijk de laatste keer dat we in de kerk waren. De laatste keer Afrikaanse psalms gezongen dus!

Nou, je leest het al wel weer. Ik heb genoten!
Nu zijn we weer terug in Pretoria tot en met vrijdag, afscheid nemen van wat restaurantjes, de laatste souvenirs kopen, koffie drinken met Annewil en natuurlijk mijn koffer inpakken.
Daar ben ik inmiddels erg goed in geworden: het was intussen de derde keer dat we vanuit Pretoria naar een ander gedeelte van ZA gingen.
Ergens besef ik heel goed dat er nog maar een week te gaan is, tegelijk blijft het raar en wil ik eigenlijk niet gaan. Ik ben zo van dit land en leven gaan houden! Daarom ga ik maar datgene doen maar ik erg goed in ben: genieten!

Liewe groete Astrid

  • 23 November 2014 - 22:17

    Rolf:

    Fleur! Wow, klinkt allemaal goed.. Heb even de locaties opgezocht waar jullie zijn geweest maar die zeggen nóg meer dan jouw tekst ;) En dan ben je volgende week om deze tijd alweer back in town. Heb zin om je weer te zien en alle verhalen te horen live! Het lijkt nog maar een maandje geleden sinds we hier een afscheidsborrel deden.. Tot snel iig, alvast een hele goede terugreis en fijne laatste dagen daar.. Ook groeten en X aan Annewil! X

  • 23 November 2014 - 23:07

    Hanneke:

    Hey Astrid,

    Weer prachtig om te lezen, wat een belevenissen, pff....Hendrik kan niet wachten.[ en wij natuurlijk ook niet]
    Nog even geduld, eerst Inge en Maurits straks in december.
    Geniet nog van de laatste week en doe ze allemaal de hartelijke groeten van ons en voor Annewil een paar flinke knuffels.

  • 24 November 2014 - 10:55

    Jenny P-ha:

    O, Astrid wat hebben jullie veel gezien en genoten zo als we dit lezen, prachtig, geniet nog van de laatste dagen lekker zonnen, zwemmen luieren ,en net zoals de vorige reacties doe vooral de groetjes aan Anne-wil en Iwan, (nog geen post ontvangen??)

    Gr van klaas en Jenny en de rest ,ook van Tessa en Carlijn die bekijken ook even de foto's

    Goede reis!!!!!!!!! tot eind van de week, doe je dikke trui maar aan.


  • 24 November 2014 - 17:38

    Pa:

    Heej Topper!
    Nou Astrid ik kan je vertellen dat ik reuze benieuwd ben naar de foto's die jij hebt gemaakt. Komend weekend direct maar met de neus tegen de TV om de foto's te bekijken met vakkundige uitleg natuurlijk. Tjonge jonge, wat hebben jullie veel beleefd in deze maanden in Zuid-Afrika. Jullie hebben een schat aan ervaring opgedaan die je meeneemt in de rugzak van het leven. Ik ben zo blij voor jou dat jij deze kans hebt gekregen en hebt gegrepen. Ik zou willen zeggen; Geniet nog van deze week en doe de Hartelijke groeten aan Iwan & Annewil. Bedank namens ons ook Carolien voor haar goede zorgen voor "ons meissie". Ik zie uit naar de ontmoeting op het vliegveld van Brussel.
    Eventjes geduld nog Astrid, het Bussie komp soo! Wij zullen vast wat Kolde piepen klaarzetten! En die dikke kus, die krijg je nu dus niet! Die bewaar ik voor zaterdag!

  • 25 November 2014 - 11:10

    Jinny:

    Hé Astrid!

    Wauw wat een ervaringen doe je daar op! Geweldig! Geniet idd nog even van je laatste dagen in dat prachtige land. Alvast een goede vlucht en tot gauw!

    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Via deze blog wil ik je op de hoogte houden van mijn ervaringen in Zuid-Afrika!

Actief sinds 01 Aug. 2014
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 12746

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 27 November 2014

Stage in Zuid-Afrika

Landen bezocht: